Blog

De Yogajuf maakt keuzes

8 juni 2015

Keuzes maken. Het is niet mijn hobby, maar het moet elke dag, elk uur. Wat ga je doen, wat moet je doen, wat ga je eten, wel tv, geen tv. Dit zijn maar een paar voorbeelden.

Ook met yoga kun je elke keer de keus maken. Ga je wel of ga je niet naar de les. Als je dan naar de les bent gekomen heb ik misschien een les bedacht waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. Wat doe je dan? Welke keus maak? Luister je naar je gevoel en doe je sommige houdingen niet mee? Of negeer je je gevoel en doe je gewoon met alles mee?

Dit is voor mij een mooie metafoor voor hoe het voor mij in het dagelijks leven ook gaat. Als yoga docent probeer ik nieuwe denkbeelden aan te reiken, bijvoorbeeld ook over het maken van keuzes. Maar deze denkbeelden gelden natuurlijk ook voor mijzelf. Voor mij is het altijd makkelijker om andere mensen te helpen. Maar daardoor vergeet ik soms voor mezelf te zorgen. Dan loop ik vast en helpt soms ook zelf yoga doen niet meer. Vaak ga ik dan een oplossing buiten mezelf zoeken. Zou ik niet weer eens een opleiding gaan volgen? Moet ik niet nog wat lessen volgen en nieuwe dingen leren? Mijn vastloper heeft vast te maken met dat ik nog niet genoeg weet en meer nieuwe dingen moet leren.

Toen ik moeder werd heb ik besloten om een jaar lang geen opleidingen en cursussen te gaan volgen. Gewoon om rust te hebben, te wennen aan het moeder zijn en alles een plek te geven. Nu is het jaar bijna voorbij en dan komt er weer een keuze moment. Ga ik weer wat nieuws doen, of wacht ik gewoon nog even? Weer zo’n lastige keuze voor mij om te maken.

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een heel mooi boek gelezen over yoga, zonder dat er een yogahouding in uitgelegd werd (hierover meer in mijn volgende blog, want het is echt een aanrader). Een docent in dit boek zei het volgende: Wat is het ergste dat er kan gebeuren? In dit geval ging het over een balanshouding waar de hoofdpersoon een beetje bang voor was. Het ergste was dat ze kon vallen. En dan, dan val je. Het mooie aan yoga is dat je altijd weer opnieuw mag beginnen. Je kunt het niet fout doen of verliezen. Je doet elke keer weer je best en dat is goed voor dat moment.

Zo heb ik mijn keuze gemaakt voor de komende tijd. Er komt nog geen opleiding, wel af en toe een workshop of les voor mijn eigen inspiratie.

Wat er nog meer komt is mijn eigen practice, zelf weer yoga gaan doen en gaan zitten en stil zijn. Luisteren naar wat er van binnen bij mij speelt.

In een gesprek met een coach kwam de uitspraak “Practice what you preach” naar voren. Dat is nu precies wat ik nu doe. Het is heel makkelijk om een les te schrijven, maar deze les vervolgens laten bezinken, er over mediteren en zelf alle houdingen doen en voelen wat deze houdingen doen in mijn lijf kost tijd. Die tijd maak ik nu. Dit betekend dat er minder tijd is voor andere dingen. Maar dat is het gevolg van mijn keuze.

Welke keuze kom jij tegen als je op je yoga mat staat en hoe kun je dit vertalen naar je dagelijks leven? Yoga houdingen doen is zo’n mooie spiegel van wat er allemaal speelt van binnen, maar het is soms ook eng om in die spiegel te kijken en vervolgens te kiezen om ook iets te doen met wat je ziet.

In mijn volgende blog vertel ik meer over het boek Bijven Ademhalen.

 

Doe maar gewoon yoga, dan doe je al gek genoeg.

2 febuari 2015

Mensen vragen vaak welke stijl yoga ik geef. Als ik dan zeg: ”Ik geef gewoon, hele gewone hatha yoga.” Dan kunnen mensen of heel erg enthousiast reageren, omdat ze dan het gevoel hebben dat ze ook heel gewoon zijn en dat het dus bij hen past. Er zijn ook mensen die wat teleurgesteld kijken.

Er zijn natuurlijk steeds meer stromingen binnen de yoga. Het beroep van yoga docent is een vrij beroep, iedereen mag zich yoga docent noemen. Ook kan iedereen zijn eigen yogastijl bedenken. Als je dit dan vervolgens uitwerkt, hier een opleiding bij maakt en reclame maakt, dan kan het zijn dat jou stijl heel erg groot en bekend wordt en dat iedereen deze vorm van yoga wil gaan volgen.

Wat ik dan belangrijk vind, is dat nog wel steeds duidelijk moet zijn waar deze nieuwe stijl vandaan komt en op gebaseerd is. Ook vind ik de ene stijl van yoga niet beter dan de andere stijl. Ze zijn verschillend en kunnen prima naast elkaar bestaan. Er zijn echter yogadocenten die vinden dat hun stijl het beste is. Volgens mij is het een keuze voor ieder persoonlijk welke vorm of stijl het beste bij je past.

De oorspronkelijke yoga komt uit India. Er zijn geschriften gevonden waarin omschreven staat wat yoga is en dit gaat veel verder dan alleen de houdingen (asana’s) die we doen in de lessen. Eén van de oudste geschriften waarin de yoga omschreven wordt zijn de Yoga Sutra’s van Patanjali. Hierin beschrijft hij welke 8 stappen je kunt doorlopen om uiteindelijk verlichting te bereiken.

In de eerste sutra wordt het doel van yoga beschreven. Het doel wordt omschreven als: “yoga is het stilleggen van het wervelen van de geest”.

Het doel is hier dus niet om jezelf is zo’n moeilijk mogelijke houding te krijgen, op je hoofd te staan, leniger dan ooit te worden om slanker of sterker. Dit zijn middelen om het doel te bereiken, maar geen doel op zich. Alle houdingen zijn voorbereidingen op de uiteindelijke zithouding (volledige lotus houding, of passende uitvoering) om met behulp van meditatie het wervelen van de geest stil te leggen.

De weg naar het stilleggen van het wervelen van je geest is voor iedereen anders. Iedereen heeft iets anders nodig om dit te bereiken. Voor de één werkt het om stil te gaan zitten en te observeren wat er gebeurt, de ander wil juist eerst hard fysiek werken om daarna te kunnen observeren wat er allemaal gebeurt. Omdat mensen zo verschillend zijn is het goed dat er verschillende manieren zijn om aan dit doel te werken. Maar mensen zijn vaak zo overtuigd dat de weg die zijn bewandelen d goede weg is, dat er weinig ruimte is voor andere opties. Hun waarheid is de goede waarheid.

Het fijne van yoga vind ik juist dat er altijd ruimte is om iets van een andere kant te bekijken en zo nodig je beeld bij te stellen en als je wil kun je elke dag weer opnieuw beginnen.

In mijn lessen probeer is zo dicht mogelijk bij de klassieke hatha yoga te blijven. De ene keer is dit een hele rustige les, de andere keer meer dynamisch, meer bewustwording van de adem, of juist van de gedachten. De ene week corrigeer ik meer dan de andere week, omdat je dan meer zelf mag voelen hoe je lijf voelt in een houding. Soms mag je heel veel in de eindontspanning, soms hoef je even helemaal niks.

Het is allemaal yoga en ik hoop dat het voor iedereen bijdraagt aan het zoeken naar een manier van yoga doen die prettig voelt en waar je je eigen verhaal in kwijt kunt en waar je je vrij voelt om te doen wat goed voelt voor jou op dit moment.

 

De Yogajuf doet: Yoga voor luie mensen.

3 november 2014

Het is al weer een tijdje geleden, maar afgelopen 29 september was het zover. Eindelijk weer een workshop Thaise Yoga Massage. Één van mijn nieuwe hobby's binnen de yoga die ik heel erg graag verder wil gaan ontwikkelen.

In februari van dit jaar volgde ik voor het eerst een drie daagse cursus om kennis te maken met wat ook wel "yoga voor luien mensen" genoemd wordt. Bij deze vorm voer je als masseur yogahoudingen uit op de ontvanger en maak je gebruik van drukpunten (accupressure). De ontvanger hoeft dus zelf niks te doen. En dat is echt heerlijk.

Tijdens de workshop heb ik weer veel nieuwe grepen en houdingen geleerd. De ene keer masseerde ik en de andere keer was ik de ontvanger. Helaas leek het ontvangen altijd veel korter en moesten we snel weer wisselen.

Het mooie van yoga voor luie mensen is dat het heel respect vol is en een diepe ontspanning kan brengen. In Thailand (waar de massage ontstaan is, zoals de naam al doet vermoeden) wordt deze massage vorm gebruikt om de wachtlijsten van de ziekenhuizen te verkorten. Als je in het ziekenhuis komt en er is nog geen plek, dan krijg je eerst een aantal massages. Vaak zijn je klachten dan al zo veel minder dat de dokter, in sommige gevallen, niet eens meer nodig is. Hoe mooi zou het zijn als dit ook in Nederland gedaan zou kunnen worden.

Het idee van de combinatie van yoga streches en accupressure is dat pijn of ongemak in je lijf komt door slechte circulatie. Door het gebruik van drukpunten wordt de circulatie bevordert en met het doen van de yogahoudingen wordt dit nog beter. Een ideale combi dus.

Ik hoop volgend jaar de eerste complete cursus te volgen, aangezien dit alleen een workshop was en ik hier heel erg graag meer over wil leren. Tot die tijd blijf ik wat ik nu al weet toepassen in mijn lessen. Mocht je "een nieuwe rug" willen, dan hoor ik het graag van je.

 

De Yogajuf leest de krant: Yoga is hip!

29 oktober 2014

Dit was natuurlijk al wat langer bekend, maar op 11 oktober stond er nu ook een heel stuk in de bijlage van het Parool. Ik vind het natuurlijk erg goed dat steeds meer mensen aan yoga doen, maar volgens mij wordt het ook steeds moeilijker om te kiezen wat voor yoga je wil gaan doen.

Toen ik 7 jaar geleden in Den Haag begon met yoga was er daar nog niet zo heel veel keus. Je had een aantal yoga scholen met voornamelijk Hatha yoga en je kon yoga doen op een sportschool. Aangezien ik niet zo heel erg van sportscholen houdt, was voor mij de keus snel gemaakt.

Maar zoals ook al in het Parool aangegeven staat zijn er tegenwoordig alleen al in Amsterdam 105 yogascholen en daar komen er nog steeds meer bij. Ik vind het erg interessant om te lezen welke vormen er tegenwoordig zijn. Mensen vragen mij ook vaak wat voor soort yoga ik geef. Ik zeg dan altijd "ik geef gewoon, hele gewone hatha yoga". Dat klinkt natuurlijk helemaal niet hip als ik dat zeg, maar dat is wel wat het is. Soms denk ik wel eens dat ik ook mee wil doen met de hele yoga hype. Maar als ik dan weer zelf yoga doe thuis, dan kom ik daar toch weer snel van terug. Ik kan niet hip doen (degene die mij persoonlijk kennen, die weten dat ik dit nooit kan en dus ook niet in de yoga) en voor mij is yoga geen trucje wat je even doet. Yoga wordt voor mij steeds meer een manier van leven en komt terug in steeds meer dingen die ik doe.

Maar wat is dan mijn "gewone hatha yoga"? De yoga die ik geef komt van de klassieke yoga die ik vanaf het begin het meest interessant heb gevonden en die ik zelf het liefste doe. Nu, tijdens mijn laatste opleidings jaar bij Osmose, leer ik deze vorm nog steeds meer kennen. Elke keer ben ik er weer verbaasd over wat de uitwerking van yoga is zonder alle poespas er bij te halen. Voor mij is de "eenvoudige" klassieke yoga genoeg en dit wil ik graag doorgeven in mijn lessen.

Natuurlijk doen we yoga houdingen en ontdek ik elke keer weer nieuwe aspecten aan verschillende houdingen. Dit maakt wel dat ik al die verschillende zelf een keer heb meegemaakt en gevoeld en pas dan wil ik dit doorgeven in mijn lessen. En dan nog vind ik het erg leuk om te horen en te zien hoe mensen in mijn lessen reageren op alle verschillende houdingen. Op die manier blijf ik ook weer leren en fris kijken tegen houdingen die ik soms al jaren bijna dagelijks doe.

De ademhaling is de laatste jaren ook steeds een belangrijker onderdeel in mijn lessen geworden. Je ademhaling is er altijd en is altijd bij je. Het is ook een heel handig hulpmiddel bij het tot rust brengen van je lijf en je hoofd. Voor mij is het ook ideaal in het vergroten van mijn bewustwording de hele dag. Af en toe even stoppen met rennen en gewoon even rustig ademhalen is vaak zo fijn.

Als derde wordt ook stilte steeds belangrijker in mijn lessen. Soms beginnen we de les gewoon met stilzitten en niks doen. Dit is voor mij zelf vaak nog zo moeilijk, want als ik fysiek niks doe, dan gaan mijn gedachten vaak wel met me aan de wandel. Ook dan is het vaak handig om je ademhaling er bij te halen en je alleen daar op te concentreren. Maar vaak wint mijn nieuwsgierigheid het en ben ik toch wel erg benieuwd wat er dan gebeurt als ik gewoon zit en niks doe.

De onderdelen die ik net genoemd heb zijn het meest zichtbaar in de les, dus de kans is groot dat je deze wel herkent als je bij mij wel eens op les komt. Voor mij gaat er altijd achter een les vaak een heel verhaal schuil. Dit ziet, merkt of voelt niet altijd iedereen en dat is voor mij ook prima. Vaak gebeuren er dingen in je dagelijks leven die je moet verwerken, voor mij is dit fijn om te doen in de vorm van een yoga les. De komende tijd wil ik de verhalen achter een les of onderdelen daarvan ook op mijn blog gaan plaatsen. Zo kun je zelf bekijken of je dit herkend hebt en wat je er van vindt.

Ik hoop je snel weer tegen te komen bij mijn "hele gewone" yoga les en hoop dat het jou even een speciaal moment in je week kan zijn waar je jezelf kunt zijn en tot rust kunt komen.

 

Yoga en emoties.

19 september 2013

Wat voor mij het leuke aan yoga is, is dat het zo makkelijk in je dagelijks leven te verwerken. Zowel het doen van de yoga houdingen als de hele yoga filosofie. En zoals alles in het leven is dit bij de leuke dingen makkelijker dan bij de moeilijke dingen.

De afgelopen jaren heeft yoga mij door heel wat moeilijke dagen geholpen. Door het doen van yoga houdingen, adem oefeningen, meditatie en concentratie en de overige onderdelen van de yoga filosofie. Het lastige van emoties is dat ze je helemaal vast kunnen zetten. Je kunt aan niks anders meer denken en er komt niks meer uit je handen. Je wil even gaan zitten en ineens zijn er weer een paar uur om. Als je zo een paar dagen door blijft gaan, dan ga je je daar waarschijnlijk niet beter door voelen.

Als je gedachten ook alleen nog maar bezig zijn met de emoties die spelen, dan word je je vaak steeds minder bewust van je lijf. Zonder dat je er iets van merkt bouwt de spanning zich op in je lijf en merk je dit pas als het al heel erg is. Het is dus belangrijk dat je niet vergeet om af en toe ook met je lijf bezig te zijn. Ook al heeft je hoofd met alle gedachten er in de overhand. Hier komt yoga natuurlijk om de hoek kijken. Wat de meeste mensen kennen van yoga zijn de yoga houdingen. Hier komen er een aantal die kunnen helpen om je weer bewust te worden van je lijf en alle spanning wat te verminderen.

We beginnen met de schouders. Die zijn soms, zonder dat je het merkt, opgetrokken en aangespannen. Om je schouders te kunnen ontspannen ga je eerst rustig zitten. Als het kan in kleermakerszit op de grond, maar op een stoel mag ook. Merk dan op of je rustig kunt ademen en adem een paar keer rustig in en uit. De volgende keer dat je inademt neem je je schouders voorlangs mee omhoog. Op de uitademing draai je ze door naar beneden. Zo draai je cirkels met je schouders en wordt alles daar weer een beetje soepel. Als je dit een paar keer de ene kant op gedaan hebt, doe je dit ook de andere kant op. Na de schouders gaan we verder met je nek. Ook de spieren in je nek kunnen soms ongemerkt heel veel spanning vasthouden. Zorg dat je weer rechtop zit. Als je uit ademt laat je je linkeroor naar je linkerschouder zakken (let op dat je linkerschouder ontspannen naar benden blijft hangen), als je in ademt kom je weer met je hoofd omhoog. De volgende keer dat je uitademt laat je je rechteroor naar je rechterschouder zakken. Dit kun je een paar keer achter elkaar doen.

Wat ook handig is, is om gedurende de dag een aantal keer stil te staan bij je ademhaling. Het voordeel daarvan is dat je je aandacht heel bewust ergens op richt. Daardoor gaat al het andere even naar de achtergrond en kan ook je hoofd even rustig worden. Je hoeft alleen maar je handen op je buik te leggen en je ademhaling naar je handen te sturen. Op een inademing zet je buik iets uit en bewegen dus ook je handen iets naar buiten. Als je uitademt veert je buik weer terug naar binnen en gaan ook je handen weer mee terug. De yoga filosofie is voor veel mensen nog minder bekend. Maar deze bevat hele handige en praktische richtlijnen voor het dagelijks leven. Het fijne van yoga is, dat je altijd kunt blijven oefenen. Als je even gestopt of afgedwaald bent, dan pak je het weer op waar je gebleven bent. Zo is het ook in je dagelijks leven en emoties. Je hebt ergens last van. De eerste stap is om je bewust te worden van waar je last van hebt en of je gedachten er mee aan de haal gaan. Als je merkt dat je je hier niet meer bewust van bent, dan kun je hier altijd weer even op nieuw bij stilstaan.

In de yoga filosofie staan ook een aantal richtlijnen voor wat je als yoga student in je dagelijks leven in de praktijk kunt brengen. Maar natuurlijk kun je hier ook mee aan de slag als je jezelf niet als yogastudent ziet. Deze richtlijnen worden de Yama's genoemd. Een van deze Yama's is Tevredenheid, of het nu mee zit of tegen zit. Als het leven tegen zit en je hier helemaal door in beslag wordt genomen, dan is het natuurlijk moeilijk om hier tevreden mee te zijn. Vaak is het juist het verzet hier tegen wat je zo bezig houdt en wat zo veel energie kost. Bij tevredenheid helpt het ook om in het moment te blijven. Je kunt het verleden en de toekomst niet veranderen. Het enige moment waar je invloed op kunt hebben is het NU. Door tevreden te zijn met hoe het nu is, maak je het vaak veel dragelijker en kun je je ook richten op wat er nog meer is. En zoals ik al eerder schreef, als je even weg bent uit het nu, kun je er altijd weer terug komen, want het is er altijd. Een van de oudste boeken over yoga, de Yoga Sutra's van Patanjali staat het volgende: "Yoga is gelijk aan het kalmeren van de golven van de geest."

Door bezig te zijn met je lijf, ademoefeningen en je bewust te zijn van het nu kun je de golven gaan bedwingen, of kies jij om te gaan surfen op jouw golven?

 

Yoga in het dagelijks leven

Sinds de start van mijn nieuwe yoga opleiding afgelopen september, wordt yoga voor mij steeds iets meer zichtbaar in mijn dagelijks leven. Nu is het handig dat je dit niet hoeft te zien aan mijn buiten kant, maar dat ik het vooral voel aan de binnenkant.

De yoga in mijn dagelijks leven is onder andere zichtbaar in het doen van de lichamelijke yoga houdingen. Tot voor kort was dat een groot deel van mijn idee van dagelijks bezig zijn met yoga. Daarnaast bereid ik ook nog een aantal lessen voor in de week. Dus dat samen was voor mij het bezig zijn met yoga. Ik wist wel dat er meer was, maar ik kon er nooit precies mijn vinger op leggen wat dit dan was. Sinds september beginnen er steeds meer puzzel stukjes op z'n plek te vallen en wordt mijn beeld van wat yoga is steeds breder en kan ik ook steeds meer in mijn dagelijks leven verwerken. Nu zijn er misschien mensen die hier ook naar op zoek zijn en graag een stapje in de goede richting geholpen willen worden. Ik wil je graag wat tips geven, waar ik heel veel aan gehad heb:

  1. Neem elke dag even de tijd om te voelen wat je lijf nodig heeft. Soms is dit juist actie en kun je aan de slag met yoga houdingen, soms is het juist rust en is het heel erg fijn om in alle stilte tot rust te komen en een meditatie moment voor jezelf te pakken.
  2. Probeer ook elke dag een paar keer stil te staan bij je ademhaling. Je kunt je ademhaling zien als een weerspiegeling van hoe het met je gaat. Als je voelt dat je ademhaling snel en gehaast is, dan ben je zelf ook vaak gehaast. Is je ademhaling oppervlakkig, dan ben je er waarschijnlijk niet helemaal bij en kun je je lastig concentreren. Is je ademhaling diep, dan ben je waarschijnlijk heel rustig en kun je lekker uitrusten.
  3. Neem de touwtjes in handen. Yoga heeft mijn de kracht en tools gegeven om mijn leven weer in eigen handen te nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen acties. Je kunt niet kiezen hoe iemand tegen jou doet, maar je kunt wel zelf beslissen hoe je hierop reageert. Zo beslis je oor een deel zelf wat er gebeurd in je leven en kun je je leven een positieve draai geven. Alles waar je geen grip op hebt dat laat je op je af komen en je kiest de reactie die het beste bij een positief leven past. Jij bent de enige die jou leven kan leven, dus kun je er beter maar het beste van maken, toch?
  4. De laatste tip die ik vandaag wil geven is: Laat los. Deze tip hoort bij de vorige tip, maar verdient het toch om apart genoemd te worden. Je kunt niet alle lasten op je eigen schouders dragen en dat hoeft ook helemaal niet. Observeer je gedachten en merk wat zich op de voorgrond begeeft. Bedenk dan of dit werkelijk belangrijk is, of dat je het eigenlijk even kunt parkeren of dat je het helemaal los kunt laten. Dit kun je doen met gedachten, gevoelens, emoties en materiële bezittingen. Het kan heel erg opluchten om oude overtuigingen, gedachten, bezittingen, enz opnieuw te bekijken en los te laten wat niet meer bij je past.

Nog niet zo heel lang geleden las ik een hele leuke yoga quote: "In yoga is het glas nooit half leeg, het is altijd half vol." Deze quote hoort bij de touwtjes in handen nemen. Ik probeer me deze zin elke keer te herinneren wanneer ik neig te vallen in (het soms o zo leuke, maar op de lange termijn toch niet zo fijne) negatieve denken. Soms lijkt het gewoon alsof er niks lukt en heb je het idee dat je geen stap verder komt. Door te zoeken naar de positieve kanten hiervan worden ook deze momenten waardevolle leermomenten en zal het de volgende keer waarschijnlijk minder erg zijn als je weer zo'n moment hebt. In de lessen die ik geef probeer ik hier ook altijd iets van mee te geven aan de deelnemers. Het leuke van het lesgeven is dat ik hier al mee kan beginnen in mijn peuteryoga. Zo ben ik daar vaak bezig met aardig zijn voor elkaar, elkaar helpen en letten op de rust in jezelf. Nu klinkt dit misschien heel raar om met peuters te doen, maar ik zie dat het werkt en als ze het al jong leren, hoe goed worden ze hier dan wel niet in als ze ouder zijn. Ook in de kinderyoga verwerk ik dit en hier kan het al iets uitgebreider. Wat doet het met je als je onaardig doet tegen iemand, of iemand anders tegen jou. Hoe voel je je hier dan door en gaat het daarna beter, of juist minder goed met je? En zo gaat het verder naar de tieneryoga en de volwassenen yoga. In deze lessen verwerk ik vaak het hebben van oordelen, de invloed van gedachten op je lijf en het hebben van vaste patronen.

Zo aan het einde van het jaar kan het leuk zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. was het glas bij jou vooral halfvol, of half leeg. Als het half leeg was, wat kun je dan doen om het volgend jaar half vol te maken?

 

Gratis proefles Yoga?

Download de flyer met bon (PDF)

 

Nieuwsbrief Februari 2012

Download hier de Nieuwsbrief van 29 februari 2012 (PDF)

Yoga voor jongens!

Er komt een nieuwe les bij de Yogajuf, yoga les voor jongens. In alle lessen doen vooral meisjes mee, maar yoga is juist ook heel erg goed voor jongens. Bijvoorbeeld als voorbereiden of warming-up voor andere sporten als voetbal. Zelfs spelers van het Nederlands elftal doen yoga oefeningen voor grote wedstrijden om soepel en rustig te worden.

Ben je een jongen en wil je lekker bezig zijn met je lijf om soepel te worden, leren om rustig te worden als het druk is en gewoon iets leuks doen met andere jongens? Kom dan op vrijdag naar de Yogajuf voor yoga voor jongens. De les start bij twee aanmeldingen.

De les is van 16.15 tot 17.15 uur in de yogastudio aan de Jan van Gentstraat 119D.

Meld je aan >>